Aegumatud parfüümid ja nende lugu
Tänapäeva parfüümide maailm on väga lai ja mitmekesine, kus iga järsult populaarseks saanud parfüüm võib uuel hooajal taas muutuda. Lisaks aegumatutele klassikalistele disainerparfüümidele suurtelt moemajadelt on tekkinud ka palju niši parfüümide tootjaid. Nišiparfüüme iseloomustavad näiteks märksõnad nagu eksklusiivsus, kvaliteet, unikaalsus, väärtuslikud koostisosad ning sõltumatus.
Mõningad klassikud on aga jäänud aastakümneteks inimeste südametesse. Nende parfüümidega kaasneb ajalugu, huvitavad lood ning iga inimese jaoks individuaalselt ka mälestused. Rääkides klassikutest tuleb paljudel inimestel kahtlemata mõttesse Chanel No. 5. Parfüüm, mille kohta öeldakse, et pole vahepealset varianti – see kas meeldib Sulle väga või üldse mitte.
Parfüümiklassikud
Chanel No. 5
Aastal 1921 koostas Prantsuse-Vene keemik ja parfümeerija Ernest Beaux formulatsiooni ning lõpliku parfüümi Chaneli moemajale. Parfüümi näoks sai Coco Chanel. Kui traditsionaalselt eelistasid endast lugu pidavad naised kanda ühe lille lõhnalist parfüümi ning provokatiivsed naised eelistasid tugevaid muskuselisi ning jasmiinilõhnalisi parfüüme, siis Chaneli eesmärk oligi luua midagi modernsemat subkultuurile, mille naisliikmed hakkasid 1920ndatel vabamalt käituma ning riietuma.
1950ndatel ilmus ajakirjas ´Life´ artikkel Marilyn Monroega. Selles artiklis küsiti temalt, mida ta voodis olles kannab. Monroe vastus küsimusele oli Chanel No.5. 1960ndatel aastatel presenteerisid läikivad ajakirjad nagu Bazaar ja Vogue Chanel No.5 parfüümi kui iga naise jaoks kohustuslikku aksessuaari.
Tänapäevalgi on Chanel No. 5 kas armastatud või vihatud – öeldakse, et vahepealset pole olemas. See on polariseeriv segu peamiselt jasmiinist, roosist ning aldehüüdidest, mille põhjas asetsevad iiris, sandlipuu, vanill, tammesamblik, merevaik jm.
YSL Opium
Parfümeerijad Jean Amic ning Jean-Louis Sieuzac koostasid aastal 1977 idamaise-vürtsika parfüümi moemajale Yves Saint Laurent. Originaalses koostises olid mõningad koostisosad näiteks mandariin, ploom, nelk, koriander, jasmiin, roos, nelk, kaneel, sandlipuu, mürr ning muskus.
YSL Opium´i nimi tõi endaga kaasa palju vastuolulisust ning süüdistusi, et disainer Yves Saint Laurent populariseerib uimastite kasutamist. Lisaks süüdistati parfüümi nime ning orientaalse teema valikut, kui grupp Hiina Ameeriklasi nõudsid nimemuutust ning avalikku vabandust selle eest, et disainer oli tundetu Hiina ajaloo ning Hiina Ameeriklaste suhtes. Vastuolulisused tegid aga parfüümi veelgi populaarsemaks.
Aastal 1995 lõi moemaja YSL Opium meesversiooni Opium pour Homme. Tänapäeval on parfüüm kasvanud välja millegiks uueks, kuid selle nime vastuoluline minevik jääb temaga alatiseks. 2014. aastal tuli välja YSL Black Opium, mille koostis on samuti väga polariseeriv ning mida paljud kas armastavad või vihkavad.
Mis teeb parfüümist aegumatu klassika?
Iga parfüümiga käib kaasas mingi omapärasus – olgu see siis parfüümi koostis, kvaliteet, selle ajalugu, iga inimese individuaalsed mälestused selle aroomiga seoses vms. Mis aga teeb ühest parfüümist unustamatu segu aastakümneteks ja aastasadadeks, paneb inimesed seda armastama või vihkama, toob esile erinevaid mälestusi?
1. Kvaliteet
Toote kõrge ja ajas muutumatu kvaliteet võib teha igast tootest aegumatu. Nagu öeldi 1960ndatel aastatel ajakirjades Vogue ning Bazaar – Chanel No. 5 on iga naise jaoks kohustuslik aksessuaar. Seda just tema kvaliteetse ja unustamatu välimuse tõttu. Kvaliteetset parfüümi saab eristada selle aroomi, pudeli, pakendi ning parfüümiga kaasas käiva ajaloo järgi.
2. Riskijad
Paljud parfüümimaailma eksperdid nõustuvad, et parimad klassikud on need, kes võtavad riske ja tekitavad vastuolulisust. YSL Opium sai populaarseks just tänu oma vastuolulisele nimele, seda seostati disaineri uimastikasutuse populariseerimisega. Parfüümi idamaine teema tõstis kära aga Hiina Ameeriklaste seas. Mida polariseerivam parfüüm on, seda kauem võtab aega, et inimesed selle omaks võtaksid.
3. Pikaaegne mõju
Parfüümist võib lühiajaliselt saada bestseller tänu mõne kuulsuse sidumisele selle parfüümiga. Klassikalised parfüümid alustasid aga uue suunaga. Calvin Klein oli üks esimesi tootjaid, kes murdis soolisi erinevusi parfüümi kandmises. Carolina Herrera 212 sai tuntuks kavala pudeli poolest, mida sai kas püstiselt või pikuti asetada.