vitamiinid-hammastele

Vitamiinid hammastele – Kas B, C, D või midagi muud?

Vitamiinid hammastele – kas oled kunagi sellele mõelnud?

Vitamiinid on meist paljudele seotud üleüldise tervisega, aga kas sul on olemas ka õiged vitamiinid oma hammaste jaoks? Kui võtad õigeid vitamiine siis saad aidata kaasa oma hammaste tugevdamisele, teha hambaid valgemaks ning hoida ära hammaste tundlikkust.

Teie hambad koosnevad juurtest, õõnsustest, dentiinikihist ning on kaetud emailiga. Ka igemed, mis on ümber hammaste, on oma toitumisvajadustega. Iga kiht hammastel vajab oma toitaineid, et säilitada terved hambad.

Kas soovid parimaid vitamiine?

JAH – KOHE

Millise hambakihi jaoks on sul vitamiine vaja?

Hammaste juured sõltuvad sellest, et teie igemed neid kaitseksid. Seega, hea igemete tervis on väga oluline, et hambaid kaitsta.

Vitamiinid on olulised sinu igemete jaoks ning eriti C-vitamiin. All pool nimekirjast leiad mõned väga head toidud, mis pakatavad C-vitamiinist.

  • Tsitrusviljad
  • Paprika
  • Kiivi
  • Tšillipipar
  • Lehtkapsas
  • Maasikad
  • Ananass
  • Kantaluup
  • Lillkapsas

iSmile.ee e-poes on müügil Multivitamiinid Ultra+, mis sisaldab meeletus koguses C-vitamiini. On ka korduvalt ära tõestatud nii teadlaste, kui ka Eesti vanatarkade poolt, et tundes haiguse tulekut aitab ideaalselt suur kogus C-vitamiini ning juba järgmine päev on kõik tundemärgid haigusest kadunud!

Dentiinikiht on suurim osa sinu hambast ning on see osa, mis on kõige rohkem vastutav hammaste värvi eest. Kui te soovite hoida hambad valgena siis peaksite sellele osale erilist tähelepanu pöörama. Email on kiht, mis ümbritseb hammast väljastpoolt ning kui see on õhuke muutuvad teie hambad tundlikuks – selle tundemärk on valu juues külma või kuuma jooki.

Inimeste tihtipeale arvavad, et email on see, mis mõjutab hammaste värvi, kuid see võib olla ka läbipaistev – seda eriti sellisel juhul, kui kehast on puudu vitamiinid ning mineraalid. Kui email muutub läbipaistvaks tuleb välja alumine dentiinikiht ning hambad muudavad värvi.

Vitamiinid ja hammaste tervise üldine ABC ja ka D

Nagu eelnevalt mainitud koosnevad hambad mitmest erinevast osast. Mis on siis hammaste jaoks kõige olulisemad vitamiinid?

  • A-vitamiin – väga hea igemete jaoks
  • B12-vitamiin – aitab igemete taandumise vastu
  • C-vitamiin – Üleüldine hammaste tervis. Aitab igemeveritsuse ning põletiku vältida
  • D-vitamiin – Aitab hammaste tundlikkuse vastu ning aitab kehal kaltsiumi paremini vastu võtta
  • K-vitamiin – aitab hammaste lagunemise vastu
  • Kaltsium – hea hammastele ja luudele
  • Koensüüm Q10 – aitab vähendada hambavalu ning igemehaiguseid
  • Mineraalid – Üleüldine hammaste tugevus ning aitab vältida infektsioone

Enamik inimesi peaksid kõik need vitamiinid igapäevaselt kätte saama, kui liigutakse piisavalt ning toitumine on piisavalt rikkalik. Eestis on ilmselt kõige rohkem probleeme D-vitamiini ammutamisega päiksest.

Hammaste valgendamine

Väga palju on räägitud ja kirjutatud hammaste remineraliseerimisest (ma tean, raske sõna!) – ka meie blogis on artikleid, mis seda selgitavad. Kõige lihtsam viis on kasutada hambapastat, mis on mineraalidega rikastatud. Eksperdid “Health Ambition” lehelt räägivad erinevatest teaduslikest uurimistöödest, kus kontrolliti, kuidas erinevad vitamiinid ja mineraalid mõjuvad inimeste hammaste tervisele. Ühes uuringus anti kolmele erinevale grupile erinevad dieedid.

Esimesele grupile anti fütiinhape (sisaldub paljudes seemnetes) osaks dieedist, kuid mitte päris D vitamiini. Teisele grupile kõrges koguses fütiinhapet ning päris D vitamiini. Kolmandale grupile vähe fütiinhapet, kuid väga kõrge kogus D vitamiini.

Tulemused näitasid, et D vitamiini lisamine inimese dieedile parandas oluliselt hammaste tervist. Kui välja jäeti fütiinhape ning ainult D vitamiin siis paranes hammaste tervis veelgi rohkem. Hammaste mineraliseerimisega paraneb üleüldine hammaste tervis koos dentiinikihiga. Kui dentiinikiht paraneb siis see aitab ka hambaid valgemana hoida.

Hammaste tundlikkus

Millal viimati hammustasid midagi külma ning hambasse lõi valu? Ehk mõne muu toidu või joogi tõttu tuleb hambasse löökvalu?

Kui nii siis su hambad võivad puudust tunda teatud toitainetest, mis põhjustab hammaste tundlikkust. Sagedane põhjus hammaste tundlikkuse jaoks on see, et teie dentiinikiht on tulnud emaili alt välja ning hambad pole seetõttu piisavalt kaitstud. Lahendus on väga sirgjooneline – peab parandama emaili.

Hammaste õigesti harjamine on hea algus, et eemaldada emailist õõnsused ning mikropraod, kuid kui kehast on puudu vitamiinid siis õigesti harjamine probleemi ei lahenda.

Remineraliseerimine on kõige olulisem emaili tugevdamiseks. Süües mineraali rikkaid toite tugevdad sa ka oma hammaste emaili. Head vitamiinid, mis sisaldavad üht järgnevast või lausa kõiki võib su emaili väga aidata:

  • Kaltsium (peamine mineraal, mida hambad vajavad)
  • Raud (kaitseb bakterite kogunemise vastu)
  • Tsink (aitab vältida hambaplekke)
  • Magneesium (aitab hoida su emaili tugevana)

Soovituslikud vitamiinid hammaste jaoks

Jaga seda postitust

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga